Dzisiaj obiecany artykuł instruktażowy, w którym pokażę wam, jak używać aplikacji do sędziowania Bo5.
Dlaczego Bo5?
Z dwóch powodów: jest to aplikacja najczęściej używana na turniejach na Śląsku, jej producenci, jako jedyni odpowiedzieli na moje pytania.
Bo5 to kilka różnych aplikacji tworzonych nie tylko dla graczy squasha, ale również innych sportów rakietowych. W dzisiejszym artykule skupię się tylko na module do sędziowania. O innych aplikacjach jeszcze na pewno napiszę. Moduł ten jest częścią aplikacji „Best of Five – dla klubów„. Jest to aplikacja do organizacji i zarządzania turniejami oraz ligami sprzedawana klubom. O samej aplikacji być może też jeszcze kiedyś napiszę, bo to sporty kombajn z ogromną liczbą możliwości.
Ponieważ już w sobotę będzie kolejna runda rozgrywek drużynowych, a nadal sporo osób nie wie jak korzystać z modułu sędziowskiego, postanowiłem o nim w końcu napisać. Zastanawiałem się nad filmem instruktażowym, ale próby nie wyszły dobrze, więc stwierdziłem, że lepszy będzie opis.
Zaczynamy (na turnieju)
Zazwyczaj dostajemy do ręki tablet z uruchomionym modułem i jedyne co musimy robić to klikać w punkcję, o czym za chwilę. Jeśli tak nie jest, to na tablecie najprawdopodobniej wyświetla się nam lista meczów i musimy wybrać właściwy, czyli parę, której będziemy sędziować. Jeśli macie inny widok i nie wiecie co z tym zrobić, zwróćcie się o pomoc do organizatorów. Czasem wystarczy zapytać kogoś obok. Nie bójcie się pytać, Wszyscy kiedyś zaczynaliśmy i też pytaliśmy o pomoc. Zresztą ja sam uczyłem się aplikacji dopiero w tym sezonie, na pierwszej drużynówce i też pytałem jak to obsługiwać, osób koło mnie. Jeśli już byliście na jakimś turnieju, to wiecie jaka atmosfera tam panuje i w otoczeniu, z dużym prawdopodobieństwem, spotkacie kogoś, kto chętnie wam pomoże, lub kogoś, kto podobnie jak wy, nie wie i pomoże szukać pomocy.
Gdy już mamy właściwy mecz na tablecie, to mamy jeszcze do dyspozycji zarządzanie czasem na przygotowanie do meczu oraz wezwanie zawodników na kort (co dzisiaj pomijam) oraz przycisk „rozpocznij mecz”. Od chwili, gdy go wciśniemy, zaczyna się zliczanie czasu trwania meczu i pierwszego seta. Wciskamy go, gdy zawodnicy już wylosowali strony i są gotowi na pierwszy serw.
Obsługa modułu
Zaczynamy od zaznaczenia zawodnika, który serwuje i z której strony kortu to robi. W tym celu klikamy na właściwe kółko pod nazwiskiem zawodnika. Na powyższym obrazku serwuje Gaultier z lewej strony (popatrz na żółte kółko, które to obrazuje). Jeśli się pomylicie, nic nie szkodzi, można to zmienić, klikając we właściwe kółko. Później aplikacja będzie nam i zawodnikom podpowiadała, skąd serwować, o czym za chwilę. Taką podpowiedź można zmienić, kliknięciem we właściwe kółko, jeśli gracz wybierze inną stronę, lub my się gdzieś pomylimy.
Zaczyna się set i robimy to, co sędzia robić powinien, więcej na ten temat możecie znaleźć w artykule WSO. Gdy któryś z zawodników zdobędzie punkt, klikamy w ikonę kciuka w górę z napisem „+1 point” pod nazwiskiem zawodnika, który punkt zdobył. Jeśli po drodze nie wydarzy się nic innego, możecie do końca gry klikać tylko punkt i ewentualnie zmianę strony serwowania.
Po każdym gemie, gdy już dopełniliśmy obowiązku markera, klikając odpowiednie pole w module, obracamy tablet w stronę kortu. Aplikacja rozpozna taki obrót i zmieni obraz na widok dla zawodników:
W widoku takim zawodnicy widzą bieżącą punktację, więc nie trzeba niszczyć głosu. Kolor żółty wskazuje gracza, który teraz serwuje, a pozycja jego nazwiska odpowiada stronie kortu, z której powinien serwować. W powyższym przypadku serwować powinien Gaultier z prawego pola (zawodnik stoi na korcie, przodem do tylnej szyby, widzi soje nazwisko po prawej stronie i tam idzie, czyli do prawego pola serwu). Gdy z powrotem obrócimy tablet, wróci widok dla sędziego.
Załóżmy, że na korcie doszło do jakiejś spornej lub niebezpiecznej sytuacji i sędzia podejmuje związaną z tym decyzję. Zaznaczenie tego w module jest banalnie proste. Decyzję taką zaznaczymy, klikając właściwe pole pod zawodnikiem, który o nią zapytał. Załóżmy, że Nicole nie zagrała, bo Gregory zasłonił jej linię strzału. Patrzy w naszą stronę i pyta o „Let”. My ogłaszamy „Stroke” i klikamy pięść z napisem „stroke” pod jej nazwiskiem. Aplikacja dolicza jej punkt.
Pomyłki. Oczywiście, że będą się pojawiały, ale to nie powód do paniki. Widzicie zakręconą strzałkę pod aktualnym wynikiem, pomiędzy nazwiskami graczy? Tym przyciskiem cofamy nasze decyzje. Po jego wciśnięciu aplikacja zapyta, czy aby na pewno chcemy cofnąć i jeśli potwierdzimy, to wykona nasze polecenie.
I to właściwie wszystko. Jak widzicie, jest to banalnie proste. Pomiędzy setami aplikacja będzie nam wyświetlała czas, jaki upływa i gdy skończy się regulaminowa przerwa, poinformuje nas o tym, a odliczanie czasu podświetli się na czerwono. Po zakończeniu meczu możemy tablet przekazać komuś z organizatorów lub sami kliknąć przycisk „zapisz i wyślij wynik” (czy jakoś tak) i przekazać tablet przegranemu, niech teraz on spełni swój obowiązek sędziowski.
Nasz wkład w turniej zostanie uwieczniony jako statystyki decyzji sędziowskich, które można znaleźć na stronach Bo5 po każdym turnieju:
P.S.
Mały suplement po ostatniej drużynówce. Jak widać na poniższym zdjęciu, przed rozpoczęciem gry mamy 3 dodatkowe możliwości.
„Wezwij na kort” – jeśli klikniemy ten przycisk, wówczas zwodnicy, którzy mają właśnie grać i którzy mają na swoich telefonach aplikację Bo5 dostaną na te telefony powiadomienia, że są wzywani na kort. Bardzo przydatna funkcjonalności, nie trzeba nikogo szukać w tłumie, szczególnie jeśli nie zna się wszystkich obecnych.
„Rozpocznij mecz” – klikamy i pojawia się nam widok jak ten omawiany w artykule, czyli stricte do sędziowania.
Na samym dole jest moduł do pilnowania czasu rozgrzewki na korcie. Gdy zawodnicy wejdą na kort, klikamy na ikonę Play (biały trójką na czarnym tle), co uruchomi stoper. Po 2 minutach informujemy zawodników, że czas na zmianę stron, a po 2 kolejnych o zakończeniu rozgrzewki.